VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

De meest gestelde vragen over het coronavirus

Geplaatst op: 27-02-2020, 12:27:17

Sinds december 2019 is er sprake van een corona-uitbraak in China. Deze breidt zich de laatste weken uit naar andere delen van de wereld, waaronder Italië en Spanje. Is uw klant op reis in een gebied waar het coronavirus voorkomt, of reist hij hier binnenkort naartoe? Dan heeft hij wellicht vragen over de dekking van zijn verzekering. In dit bericht hebben we de meest gestelde vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering op een rij gezet.


Annuleringsverzekering

Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Nee, het uitbreken van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. In overleg kan de reis omgeboekt worden, of wellicht kom je in aanmerking voor een vergoeding van de annuleringskosten.

Ik heb een doorlopende annuleringsverzekering met de dekking Terreuraanslagen & natuurrampen. Geeft deze dekking als ik de reis wil annuleren in verband met het coronavirus?
Nee, het coronavirus is geen natuurramp of terroristische aanslag en is dus geen geldige reden om te annuleren.

Kan ik mijn annuleringsverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?
Nee, voor zowel de Kortlopende als Doorlopende Annuleringsverzekering geldt dat je deze niet tussentijds kunt opzeggen of wijzigen. Ook krijg je de betaalde premie niet terug. De Annuleringsverzekering is namelijk al geldig op het moment dat je deze afsluit en een deel van het risico is al gelopen op het moment dat je je reis wilt annuleren.


Reisverzekering

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine moet, of omdat het openbaar vervoer vertraagd is. Krijg ik extra verblijfskosten vergoed?
Nee, de extra verblijfskosten worden niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reist hebt geboekt. Wellicht kom je in aanmerking voor een vergoeding van de extra verbljijfskosten.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine moet, of omdat het openbaar vervoer vertraagd is. Worden kosten van voorzieningen zoals eten en drinken vergoed?
Nee, deze kosten worden niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis. In de meeste gevallen worden deze kosten door de reisorganisatie of plaatselijke overheid vergoed.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine moet, of omdat het openbaar vervoer vertraagd is. Blijft mijn kortlopende reisverzekering geldig?
Nee, de reisverzekering blijft niet automatisch geldig. Wel kun je een nieuwe verzekering afsluiten.

Ik wil eerder naar huis. Worden deze kosten vergoed?
Nee, deze kosten worden niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis.

Voor mijn bestemming geldt een negatief reisadvies. Biedt de verzekering dan dekking?
Ja, de reisverzekering blijft geldig. Als je in verband met ziekte wordt opgenomen, dan vergoeden wij de kosten.

Ik heb kosten gemaakt omdat ik veel moet bellen met instanties. Worden mijn telefoonkosten vergoed?
Telefoonkosten worden alleen vergoed als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. Het coronavirus is geen verzekerde gebeurtenis. Deze telefoonkosten krijg je dus niet vergoed. Mocht je echter ziek worden vanwege het coronavirus of in het ziekenhuis worden opgenomen, dan worden deze kosten wel vergoed. Hetzelfde geldt dan voor extra reis- en verblijfskosten van andere verzekerden. Hiervoor gelden afhankelijk van de gekozen dekking maximale bedragen.

Ik heb mijn reis geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?
Ja, je kan je reisverzekering opzeggen. Je ontvangt de premie hiervoor terug.

Ik heb mijn vlucht gemist vanwege het coronavirus. Kunnen jullie een nieuwe vlucht regelen?
Nee, hiervoor dien je contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.

Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Worden deze kosten vergoed?
Nee, wij adviseren je om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij. Zij zullen de reis vergoeden of een alternatieve vlucht aanbieden.


Overig

Ik reis later dit jaar naar Italië of Spanje. Moet ik nu al annuleren vanwege het virus?
Het is niet nodig om de reis nu al te annuleren. Het is wel belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken in de gaten te houden. Hier vind je de meeste actuele informatie over het reisadvies naar je vakantieland. Voor vragen kun je ook bellen naar het 24/7 contactcenter op telefoonnummer +31 (0)247247247.

Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?
Word je tijdens je reis in één van de gebieden waar het coronavirus heerst ziek en moet je naar het ziekenhuis? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met onze alarmcentrale. De kosten worden volledig vergoed als je de dekking Medische kosten hebt afgesloten. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van medereizigers vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed.

Kan ik aanspraak maken op het calamiteitenfonds?
Het calamiteitenfonds heeft gemeld in het geval van epidemieën geen vergoeding te geven. Voor meer informatie en actuele adviezen, kun je kijken op hun website.

Bron: nieuwsbrief Allianz & Partners van 27 februari 2020

Vorige pagina